De gevolgen van stress op je lichaam – Hotel & Wellness ZUIVER

De gevolgen van stress op je lichaam

Iedereen krijgt in het dagelijks leven wel eens te maken met stress. Zolang dit van korte duur is heeft dit geen negatieve effecten op het lichaam. Wanneer je echter last blijft houden van langdurige stress, door bijvoorbeeld werk of studie, kan je te maken krijgen van vervelende lichamelijke klachten. Hieronder hebben wij vier veel voorkomende klachten toegelicht.

Je bent vaker ziek

Stress heeft een negatieve invloed op je immuunsysteem. Je immuunsysteem is betrokken bij het beschermen van je lichaam tegen ziektes. Zo moet het je beschermen tegen lichaamsvreemde stoffen:

  • Bacteriën
  • Virussen
  • Schimmels
  • Parasieten

Met een hoog stressniveau kost het je lichaam meer tijd om een virus te bestrijden wanneer je onder druk staat. Let daarom op dat je regelmatig ontspant en je lichaam en geest rust gunt om te herstellen.

Slapeloosheid

Merk je dat je vaak ’s nachts loopt te piekeren of last hebt van slapeloosheid? Dan zou dit kunnen komen door aanhoudende stress. Om de stress te verminderen is het verstandig om regelmatig te sporten, mediteren of ademhalingsoefeningen te doen.

Je hebt weinig energie en bent vaak moe

Ongeacht of je ’s nachts zeven tot acht uur slaapt, kan stress er voor zorgen dat je lichaam uitgeput raakt. Wanneer je merkt dat je door slaap niet meer herstelt, dan zou dit een symptoom kunnen zijn van stress. Let wel op: te veel slaap of een onregelmatige nachtrust kan ook invloed hebben op hoe fit jij je voelt.

Spanning in het lichaam of spierpijn

Naast de eerder genoemde symptomen kan stress ook spanning en spierpijn in het lichaam veroorzaken. Je zal dit voornamelijk merken in je schouders, nek en hoofd. De spanning in dit gebeid kan uiteindelijk migraine veroorzaken, wat uiteindelijk kan zorgen voor nog meer stress. Wanneer je jezelf te veel druk oplegt kan het verstandig zijn om een ontspanningsmassage te nemen of een frisse neus te halen. Een boswandeling kan je bijvoorbeeld al snel goed doen. Tot slot is het belangrijk om jezelf goed blijven hydrateren. Drink voldoende water en blijf luisteren naar je lichaam.