Hoe de wellnessbranche na corona is veranderd – Hotel & Wellness ZUIVER

Hoe de wellnessbranche na corona is veranderd

Net zoals vele branches in Nederland is ook de wellnessbranche de afgelopen anderhalf jaar hard geraakt door de coronapandemie. Hotel & Wellness Zuiver heeft diverse maatregelen moeten treffen om aan alle regelgevingen te kunnen voldoen. Daarnaast vormde deze periode een unieke kans om het merk opnieuw te positioneren. Samen met Maarten Bode (Commercieel Directeur) en Edwin Kempes (Operationeel Directeur) leggen wij uit wat voor effect de pandemie heeft gehad op onze organisatie en hoe de saunabeleving voor de gast is veranderd.

In welk opzicht is Hotel & Wellness Zuiver veranderd?

Edwin: “Net zoals bijna alle branches moeten wij ook de 1,5 meter kunnen waarborgen. Concreet houdt dit in dat wij op dagbasis minder bezoekers kunnen toelaten tot onze spa. Wij hanteren een maximum aantal bezoekers per uur van de dag. Het aantal bezoekers is o.a. bepaald door het aantal vierkante meters van de spa.”

“Ook moeten onze gasten vooraf een inchecktijd kiezen. Hierdoor reguleren wij de dagelijkse bezoekersstromen en zorgen wij ervoor dat er nooit te veel mensen moeten wachten tijdens het inchecken. “

Maarten: “Doordat we op dagbasis minder bezoekers mogen toelaten, heeft dit ons de kans gegeven om opnieuw te positioneren in de spa branche. Door de opening van het nieuwe hotel en de nieuwe regelgevingen richten wij ons nu op de totale wellnessbeleving. Rust, ruimte, luxe en ontspanning vormen hiervoor de basis. We hebben elke afdeling onder de loep genomen en gekeken hoe wij afdelingen beter kunnen laten aansluiten op deze beleving.”

(tekst gaat onder foto door)

Wat is er veranderd voor de saunabezoeker?

Maarten: “Doordat wij op dagbasis minder bezoekers kunnen toelaten, zal zowel de daggast als de hotelgast veel meer rust en ruimte ervaren. Per moment zijn maximaal 250 gasten aanwezig in de spa. Dit klinkt misschien veel, maar vroeger waren er op piekmomenten zelfs 500 gasten aanwezig. Ook hebben onze medewerkers nu veel meer tijd om aandacht te schenken aan onze gasten. Denk hierbij aan het receptieteam of aan de bediening in het restaurant.”

“Ook hebben wij nieuwe hotelarrangementen in het leven geroepen. Met deze arrangementen proberen wij onze hotelgasten de totale ‘Wellness Experience’ te laten beleven.”

Wat zijn de eerste reacties van de gasten op de veranderingen binnen Hotel & Wellness Zuiver?

Edwin: “Als eerste krijgen wij natuurlijk veel positieve reacties op ons nieuwe hotel. Een hotel dat in zijn geheel op gaat in het Amsterdamse Bos en dat van alle gemakken is voorzien. Het hotel sluit precies aan op waar wij naartoe willen met ons bedrijf. We willen een plek zijn waar iedereen zich veilig voelt, zichzelf kan zijn en waar je natuurlijk helemaal tot rust kan komen. We merken dat veel mensen als herboren weer huiswaarts keren. Ook zien we dat daggasten blij worden van de aanpassingen in onze bezoekersaantallen. Ze kunnen nu echt het maximale uit hun dag halen.”

(tekst gaat onder foto door)

Maarten: “We zijn inmiddels weer ruim 3 maanden open en de reacties die we tot dusver hebben mogen ontvangen bevestigen de juistheid van onze ‘koerswijziging’. Door middel van uitgebreide gasttevredenheidsrapporten kunnen we gedetailleerd in kaart brengen op welke vlakken de gastbeleving ten opzichte van vroeger verandering vertoont. Hieruit blijkt dat bijvoorbeeld zaken als mate van ervaren rust en veiligheid significant beter scoren ten opzichte van het verleden. Als het gevolg hiervan geeft ruim 90% van de respondenten aan hierdoor langer te verblijven en meer te besteden. Deze bestedingsbereidheid is cruciaal voor de continuïteit van de huidige strategie.

Het einde van tickets via actiekanalen

Maarten: “In het verleden werkten wij veel samen met actiepartners. Veel gasten profiteerden van aantrekkelijke kortingen op entreetickets of arrangementen. Doordat onze strategie momenteel niet meer gericht is op aantallen, maar op een luxe wellnessbeleving, hebben wij afscheid genomen van deze actiepartners. Op dit moment zijn onze entreevormen enkel nog verkrijgbaar via onze eigen website.”