Slecht slapen, hoe voorkom je dat?

Slapeloosheid, iedereen heeft er wel eens last van. Zo’n 10 procent van de Nederlanders slaapt structureel slecht en heeft dus last van chronisch slaaptekort. Gevolg: je bent overdag vaak moe, je bent sneller geïrriteerd, je kunt je minder goed concentreren en je hebt vaker problemen met je geheugen. Daarnaast kun je ook nog eens een verminderde weerstand opbouwen en ben je gevoeliger voor ziektes en andere lichamelijke ongemakken. Hoe kun je die slaapproblemen nou aanpakken? Zuiver zet in dit artikel een aantal (simpele) oplossingen voor je op een rij die er voor kunnen zorgen dat je een betere nachtrust hebt.

Sport aan het einde van de dag

Als je overdag flink beweegt zorgt dat er voor dat je ’s nachts beter slaapt. Het beste tijdstip om te sporten is aan het einde van de middag of het begin van de avond. Zorg dat je sessie minimaal een half uur duurt. Bewegen in de ochtend is natuurlijk ook goed, maar om je slaapkwaliteit gunstig te beïnvloeden moet je in de ochtend langer sporten dan later op de dag.

Zorg voor voldoende licht op de dag….

Als je overdag voldoende licht krijgt dan houdt dat je biologische klok scherp en stimuleert dat de productie van melatonine, ofwel het slaaphormoon. Vooral in de herfst en winter, als de dagen een stuk korter zijn, is veel daglicht erg belangrijk.

… maar dim de lichten in de avond!

Probeer in de avond al zoveel mogelijk felle verlichting te dimmen. Als de lichtgevoelige cellen in je ogen ’s avonds minder licht krijgen, maakt je lichaam melatonine aan. Tot laat achter je laptop zitten verstoort je biologische klok. Pas zoveel mogelijk het lichtniveau aan en zet ruim twee uur voor je naar bed gaat je laptop uit.

Neem deel aan de yoga Nidra lessen bij Zuiver

Yoga Nidra is een oude meditatietechniek. De les begint met een aantal zachte yogaoefeningen, waarna je ontspannen op je rug gaat liggen en stil blijft tot het einde van de les. Tijdens Yoga Nidra kom je in een staat van ontvankelijke ontspanning terecht terwijl je wakker en alert blijft. Yoga Nidra wordt beoefend voor een diepe ontspanning van jouw lichaam en geest, helpt tegen stress en slapeloosheid en geeft je inzicht in persoonlijke problemen.

Ontspan, ontspan, ontspan!

Stress, spanningen en piekeren zijn veelvoorkomende redenen om slecht te slapen. Ontspannen is daarom heel belangrijk. Een regelmatig bezoek aan de spa kan bijdragen aan die nodige ontspanning. Warm op in de sauna’s, dompel jezelf onder in één van onze aromabaden of whirlpools, neem een duik in het zwembad en strijk neer op een ligbed in de frisse boslucht. Na een dagje spa duik je heerlijk ontspannen je bed in!

Lees ook: zo ga je de griep te lijf

93 % van de klanten beveelt ons aan.

8 sauna’s, 2 restaurants, bubbelbaden en veel meer!

Reserveer online en betaal op locatie!

Het meest ontspannende dagje weg in Amsterdam!

We hebben het altijd heerlijk naar ons zin bij Zuiver. Zeker met mooi weer is het ook prima vertoeven in de tuin.

Hellen, via The Feedback Company

Ik kom al een aantal jaren bij Spa Zuiver en ben nog steeds lyrisch. Zolang ik volledig zen naar huis ga, blijf ik jullie vaste klant. Ga zo door!

Y.G. Hogeling via The Feedback Company

Elke maand komen we terug voor een goed diner en een heerlijk avondje in de sauna.

Hele vriendelijke en relaxte sfeer, prettige omgeving en aardige en professionele medewerkers. Heerlijke massages gehad. Ik kom regelmatig voor diverse behandelingen en het is altijd goed én schoon!

Roos Jacobs, via The Feedback Company

Gisteravond met 2 vriendinnen naar de Spa geweest. Heerlijk gegeten en genoten van het opgieten en de sauna’s. Super, zeker voor herhaling vatbaar!

Jolanda Luppers, via Facebook