Diëtist Fleur geeft antwoord!

De afgelopen weken hadden onze spa gasten en fitnessleden de mogelijkheid om vragen in te sturen naar Diëtist Fleur. De afgelopen week heeft Fleur een selectie gemaakt van de ingestuurde vragen en zij geeft in dit artikel antwoord op diverse vraagstukken of problemen. 

Beste Fleur, ik drink graag een wijntje, en je hoort ook vaak dat 1 glas wijn per dag gezond is, maar is dat eigenlijk echt zo?

Mijn advies is om zo min mogelijk alcohol te drinken en zeker niet dagelijks. Alcohol heeft namelijk veel nadelen als het om je gezondheid en je gewicht gaat, ‘gezond’ is het allerminst:

  • Onderzoek laat zien dat alcohol het risico op borstkanker aanzienlijk verhoogt. Ook keel-, slokdarm-, maag- en darmkanker komen vaker voor bij mensen die regelmatig alcohol drinken.
  • Alcohol belemmert het zuiveren van ons bloed en de opname van voedingsstoffen: het krijgt in ons lichaam voorrang op alles. Wanneer je dus gedronken hebt, is je lever per glas alcohol gemiddeld twee uur bezig om die alcohol af te breken, waarbij andere taken zoals het zuiveren van het bloed en het opnemen van voedingsstoffen op een laag pitje worden gezet.
  • Alcohol drinken na het sporten zorgt voor een slechter herstel en extra spierpijn. Bij trainen wordt er melkzuur in de spieren gevormd, dit veroorzaakt spierpijn. De afbraak van melkzuur wordt gehinderd wanneer je alcohol drinkt. De lever geeft namelijk voorrang aan de afbraak van alcohol.
  • Alcohol vertraagt de vetverbranding: het afbraakproduct van alcohol, acetaat, gebruikt ons lichaam direct als energie, waardoor de vetreserves in ons lichaam en de energie uit onze voeding niet aangesproken worden.
  • Alcohol beïnvloedt ons verzadigingssignaal: Uit meerdere studies blijkt dat mensen met 2 alcoholische drankjes op tot wel 30% meer eten omdat alcohol ons verzadigingssignaal afzwakt en we daardoor meer ‘moeten’ eten voordat er een vol gevoel ontstaat.
  • Alcohol heeft een nadelig effect op onze nachtrust: je valt er misschien sneller door in slaap, maar je slaapt zeer onrustig en zeer oppervlakkig, waardoor het lichaam niet goed kan herstellen zoals wel in een diepe slaap gebeurt.

Hallo, ik heb gelezen dat geraffineerde suiker niet goed is voor je lichaam, daarom gebruik ik nu honing in mijn thee en door de yoghurt. Is dat beter?

Honing en suiker leveren nagenoeg evenveel energie in de vorm van koolhydraten. Beide producten zijn van natuurlijke oorsprong; honing van nectar die bijen voor ons verzamelen, suiker van suikerbiet, suikerriet en dadelpalmen (palmsuiker). Ze bestaan beide uit combinaties van glucose en fructose. Ook is de snelheid waarmee ze de bloedglucosespiegel doen stijgen (glycemische index) vaak gelijk, maar bij honing soms zelfs iets hoger. Honing is dus géén suikervervanger wanneer je wilt afvallen of voor mensen met diabetes.

Biologische, rauwe (onverhitte) honing bevat iets meer mineralen en spoorelementen dan suiker, daar wordt wel het gezondheidsbevorderende effect aan toegeschreven. Honing zou namelijk kunnen werken als een natuurlijk antibioticum; een beschermer tegen ziekmakende bacteriën en verzachtend zijn voor de keel. Helaas is het werkelijke effect maar zo klein, dat het eigenlijk te verwaarlozen is. Let er wel op dat honing is niet geschikt voor kinderen jonger dan 1 jaar, vanwege het risico op clostridium botulinum, een bacterie die in honing aanwezig kan zijn en die zeer gevaarlijk is voor jonge kinderen.

Er bestaan een hoop wisselende ideeën of koolhydraatbeperking nu wel of niet verstandig is om af te vallen. Collega huisartsen van mij zweren bij de dagelijks boterhammen, terwijl ik denk dat je die best kunt missen. Ik eet ze eigenlijk zeer zelden sinds een half jaar en daarvoor in de plaats eet ik kwark met fruit/noten of een uitgebreide salade. Ik kan hierdoor afvallen en voel me daar goed bij. Is de boterham nu echt een must?

Het is inderdaad zo dat er heel veel verschillende ideeën en richtlijnen bestaan die allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben; afvallen. En er is dan ook niet maar 1 juiste weg. Wat de koolhydraatbeperking betreft; zowel wetenschappelijk onderzoek als ervaringen uit de praktijk laten zien dat deze manier van eten absoluut een positieve invloed heeft op de afbraak van vetreserves, het verminderen van glucosepieken en –dalen in het bloed, het verminderen van cravings voor zoet en verbeterde lipidenwaarden, waardoor het risico op hart- en vaatziekten afneemt. Een koolhydraatbeperkte voeding brengt mensen met diabetes type 2 en het metabool syndroom zelfs zoveel gezondheidswinst dat ze vaak flink kunnen minderen met medicatie.

Een sneetje brood gemaakt van volkoren granen, en rijk gevuld met zaden&pitten past voor actieve mensen met een gezond gewicht ook prima in een gezond eetpatroon en kan voor intensieve (wedstrijd)sporters van belang zijn voor een efficiënte energie inname. Het is echter absoluut geen must en ikzelf zou een cliënt die wil afvallen nooit de ‘oldschool’ 6 boterhammen per dag adviseren.

Ik ben prima op gewicht maar mijn vetpercentage moet naar beneden, hoe doe ik dit het beste? (Vrouw, 1.71m, 64kg, 31jaar)

Ten eerste is het belangrijk om te checken of je vetpercentage daadwerkelijk te hoog is. Indien je al aan de gezonde ondergrens zit kun je je focus beter leggen op het opbouwen van je spiermassa; dan toon je al veel strakker in je vel. Een gezond vetpercentage ligt bij vrouwen van 20 tot 39 jaar tussen de 21 en 33%. Vaak werkt het goed om je eiwitinname op te schroeven in combinatie met krachttraining ; hiermee zorg je voor optimale spierontwikkeling en –herstel. Een grotere spiermassa zorgt er niet alleen voor dat je er strakker uitziet, maar het versnelt ook je energieverbruik in rust. Daarnaast kun je je koolhydraatinname iets minderen, door de verminderde insulineproductie is het voor je lichaam makkelijker om je vetreserves te verbranden en wordt de vetopslag minder. Efficiënte intervaltraining geeft je vetverbranding daarbij een extra boost. Het voordeel van meer eiwitten en minder koolhydraten is ook dat je met wat kleinere porties toch langer verzadigd bent, aangezien eiwitrijke voeding iets trager verteerd wordt dan koolhydraatrijke voeding. Op deze manier voorkom je dat je gewicht kwijtraakt en spreek je vooral je vetreserves aan.

Hallo Fleur. Ik ben 5 kg te zwaar , daar is aan te werken maar mijn bloeddruk en cholesterol zijn veel te hoog . Welke voedingsmiddelen zijn hier goed voor?

Vaak treedt er al een verbetering op van de bloeddruk en het cholesterolgehalte wanneer je een gezonder gewicht bereikt en wanneer je meer gaat bewegen. Een gezonde voeding met zo veel mogelijk pure, onbewerkte producten, rijk aan vezels uit groente en fruit, noten&zaden en goede (onverzadigde) vetten en zo min mogelijk toegevoegde suikers en ongezondere (verzadigde) vetten en alcohol draagt bij aan een gezonde bloeddruk en een gezond cholesterolgehalte in het bloed.

  • Goede vetten vind je vooral in: noten&zaden, avocado, vette vis, (olijf)olie
  • Ongezonde vetten vind je o.a. in: volle zuivel, vlees, koek, snacks, gebak

Het DASH-dieet (Dietary Approach to Stop Hypertension) geeft een paar aanvullende adviezen specifiek voor het verbeteren van de bloeddruk, ze zijn oa. gericht op het verhogen van de kalium- en calciuminname en het verlagen van de natriuminname:

  • Verruil je maaltijd met vlees tenminste 3x per week voor een vegetarische maaltijd (met peulvruchten) en kies vaker voor vette vis.
  • Gebruik verse kruiden en specerijen om je eten op smaak te maken ipv zout, maggie en aromat
  • Eet bij elke maaltijd een flinke portie groente en kies voor fruit en ongezouten noten tussendoor
  • Kies voor 3 porties magere zuivel per dag; karnemelk, magere kwark en magere yoghurt bijvoorbeeld

Over Fleur

In 2008 ben ik afgestudeerd als diëtist aan de Hogeschool van Amsterdam. Na mijn studie heb ik gewerkt als klinisch diëtist op verschillende afdelingen in het ziekenhuis. Daarnaast heb ik mijn eigen praktijk opgezet waar ik veel cliënten met verschillende doelen heb begeleid. Sinds 2014 werk ik met heel veel plezier bij Spa Sport Hotel Zuiver waar ik mensen help hun voeding en lifestyle te optimaliseren. Als diëtist help ik je bij het werken aan een gezond voedingspatroon op maat en coach ik je bij het doorbreken van ongezonde eetgewoonten. Zo behaal je jouw persoonlijke doelen en behoud je jouw resultaten ook op langer termijn.

Meer informatie

93 % van de klanten beveelt ons aan.

8 sauna’s, 2 restaurants, bubbelbaden en veel meer!

Reserveer online en betaal op locatie!

Het meest ontspannende dagje weg in Amsterdam!

We hebben het altijd heerlijk naar ons zin bij Zuiver. Zeker met mooi weer is het ook prima vertoeven in de tuin.

Hellen, via The Feedback Company

Ik kom al een aantal jaren bij Spa Zuiver en ben nog steeds lyrisch. Zolang ik volledig zen naar huis ga, blijf ik jullie vaste klant. Ga zo door!

Y.G. Hogeling via The Feedback Company

Elke maand komen we terug voor een goed diner en een heerlijk avondje in de sauna.

Hele vriendelijke en relaxte sfeer, prettige omgeving en aardige en professionele medewerkers. Heerlijke massages gehad. Ik kom regelmatig voor diverse behandelingen en het is altijd goed én schoon!

Roos Jacobs, via The Feedback Company

Gisteravond met 2 vriendinnen naar de Spa geweest. Heerlijk gegeten en genoten van het opgieten en de sauna’s. Super, zeker voor herhaling vatbaar!

Jolanda Luppers, via Facebook