3 tips om het gevaarlijkste stresshormoon te verlagen

Wist je dat cortisol het gevaarlijkste stresshormoon is in het menselijk lichaam? Cortisol wordt aangemaakt in je bijnieren en valt, net als adrenaline, onder de stresshormonen. Je lijf maakt de hele dag door cortisol aan en volgt daarbij het dag- en nachtritme. Daarnaast kent cortisol ook pieken, bijvoorbeeld bij gevaar of hoge mate van stress. Naast cortisol komt er bij deze pieken ook dopamine vrij dat er voor zorgt dat je meer energie krijgt en extra scherp wordt. Cortisol heeft dus ook een positieve kant en het is zeker niet de bedoeling om elke vorm van stress te vermijden. Er ontstaat pas een probleem als je cortisolspiegel permanent hoog blijft.

Een hoge cortisolspiegel wordt regelmatig veroorzaakt door:

  • Een stressvolle baan
  • Relatieproblemen
  • Een onregelmatig of ongezond eetpatroon

Kenmerken van een hoge cortisolspiegel is dat je jezelf vaak opgejaagd voelt, je vaak gespannen bent en ’s nachts slecht slaapt. Deze symptomen zorgen vervolgens weer voor nog meer stress wat op langere termijn kan zorgen voor bijnieruitputting.

3 tips om je cortisolspiegel te verlagen

Sporten
Tijdens sporten worden hormonen aangemaakt zoals endorfine. Deze hormonen reguleren de productie van cortisol. Daarnaast zorgt beweging ervoor dat je lichaam en geest sterker en veerkrachtiger worden zodat je beter kan omgaan met stresssituaties.

Slaap voldoende
Volgens Shawn Talbott, biochemicus en schrijver van The Cortisol Connection, kan je cortisolwaarde met ongeveer 50% dalen wanneer je ’s nachts 8 uur slaapt. Bij te weinig nachtrust krijgt het lichaam niet de mogelijkheid om stress van de vorige dag te verwerken. Dit is gebleken uit een onderzoek aan Germany's Institute of Aerospace Medicine.

Slaap voldoende cortisol

Krijg de juiste voedingsstoffen binnen
Het is belangrijk om op voorhand te weten welke voedingsstoffen een positief effect hebben op de vermindering van cortisol. Je kunt hier mogelijk je eetpatroon op aanpassen. Het is vooral belangrijk dat je de volgende voedingsstoffen binnenkrijgt:

  • vitamine C
  • vitamine B5
  • foliumzuur
  • omega-3
  • eiwitten
  • gezonde vetten

Lees ook: Last van stress of spanning? Dit is het effect van een uurtje sporten op jouw geest!

93 % van de klanten beveelt ons aan.

8 sauna’s, 2 restaurants, bubbelbaden en veel meer!

Reserveer online en betaal op locatie!

Het meest ontspannende dagje weg in Amsterdam!

We hebben het altijd heerlijk naar ons zin bij Zuiver. Zeker met mooi weer is het ook prima vertoeven in de tuin.

Hellen, via The Feedback Company

Ik kom al een aantal jaren bij Spa Zuiver en ben nog steeds lyrisch. Zolang ik volledig zen naar huis ga, blijf ik jullie vaste klant. Ga zo door!

Y.G. Hogeling via The Feedback Company

Elke maand komen we terug voor een goed diner en een heerlijk avondje in de sauna.

Hele vriendelijke en relaxte sfeer, prettige omgeving en aardige en professionele medewerkers. Heerlijke massages gehad. Ik kom regelmatig voor diverse behandelingen en het is altijd goed én schoon!

Roos Jacobs, via The Feedback Company

Gisteravond met 2 vriendinnen naar de Spa geweest. Heerlijk gegeten en genoten van het opgieten en de sauna’s. Super, zeker voor herhaling vatbaar!

Jolanda Luppers, via Facebook